Ved signering av leieavtale aksepterer man automatisk regler, betingelser og vilkår tilknyttet leie av utstillerbod. Leie av bod gjelder hele åpningsperioden, og ikke kun enkeltdager/helger.
-
ÅPNINGSTIDER
Mandag – torsdag: 12:00 – 20:00
Fredag: 12:00 – 21:00
Lørdag: 10:00 – 21:00
Søndag: 10:00 – 20:00
Lille julaften: 10:00 – 21:00
Christmas Eve: Closed
Romjulen (25.12 – 29.12): 12:00 – 20:00
30.12: 10:00 – 21:00
Nyttårsaften/siste åpningsdag: 10:00 – 18:00
*med forbehold om endringer
-
ÅPNING/STENGING
Utstiller skal åpne og stenge boden kun i henhold til åpningstider. Det er ikke tillatt å åpne eller stenge boden utenfor angitte åpningstider nevnt over. Utstiller forplikter seg til å åpne boden i henhold til angitt åpningstid, og det er ansett som mislighold dersom boden ikke er åpen når markedet åpner. Dersom Utstiller bryter dette, er partene enige om at Utstiller må betale Arrangøren et omforent misligholdsgebyr på kr. 2500,- ekskl mva. pr. påbegynte time.
Dersom Utstiller velger å ikke åpne for salg én eller flere dager, anses manglende åpning som vesentlig mislighold, og Arrangøren har rett til å heve avtalen med Utstiller. Utstiller skal ved slik heving fratre og fravike boden og forlate området omgående, og senest innen 12 timer. Arrangøren bør utvise et visst rimelighetsskjønn dersom årsaken til manglende åpning skyldes helt ekstraordinære situasjoner som Utstiller ikke kan klandres for. Utstiller må under enhver omstendighet melde fra til Arrangøren så snart det blir klart boden ikke vil bli åpnet.
-
PRODUKTER OG PROFILERING/DEKORASJON
Det er kun tillatt å selge de produkter som er godkjent og beskrevet i leieavtalen, eller blitt skriftlig innmeldt og godkjent av Arrangør. Arrangør har anledning til å avvise produkter som ikke er innmeldt eller skriftlig godkjent av Arrangør. Utstiller har ingen eksklusiv rett til å selge sine produkter på Jul i Vinterland, men Arrangør vil jobbe for å få et mest mulig variert utvalg utstillere og produkter. Arrangør krever at Utstiller selv dekorerer og profilerer sin bod utover den dekorasjon som medfølger boden. Utstiller sørger selv for utstyr, innredning, og belysning inne i boden. Kun varm hvit belysning er tillatt. Det er ikke tillatt med fargede eller blinkende lys, dette gjelder både innvendig og utvendig på boden. Arrangør vil vurdere alle utstillere og boder fortløpende i løpet av Arrangementet. Rimelig instruks fra Arrangør om å heve kvalitet på produkter, generell prestasjon eller dekorasjon av bod forventes etterkommet snarest.
-
BEKLEDNING
Som del av konseptet Jul i Vinterland, og for å skape en rød tråd gjennom hele Arrangementet, skal Utstiller med ansatte, dugnadshjelp, Arrangør og alle andre som jobber med Jul i Vinterland bære Arrangementets felles bekledning. Bekledning vil være tilknyttet tema jul/vinter og bidra til å skape den juleopplevelsen alle våre gjester skal få ved å besøke Jul i Vinterland. Det er anledning for å ha på seg varmere bekledning over genseren ved behov. Jul i Vinterlands offisielle bekledning i 2023, produsert og levert av Twenty Four, skal eksklusivt anvendes på Arrangementet og ikke andre julemarked/utsalg
-
HYGIENE OG RENHOLD
For utstillere som serverer mat stiller Arrangør høye krav hva gjelder hygiene, renhold og søppelhåndtering. Vi har derfor inngått en Trygg Mat-avtale med Pelias AS, som gjennom perioden vil gjennomføre internkontroller og revisjon i boder med matutsalg. Utstillere som benytter seg av tilbudt vaskerom, forplikter seg til å følge gjeldene regler for hygiene og trygg mathåndtering fra Pelias AS og Mattilsynet. Reglene vil være hengt opp og synlige inne på vaskerommet. Utstiller er selv ansvarlig for å dokumentere egne interne rutiner for trygg mathåndtering. Ved kontraktsignering vil utstillere som serverer mat bli tilsendt et «Krav til leietaker»-dokument, utviklet av Pelias AS, som har til hensikt å sikre at mat som blir produsert og servert på Jul i Vinterland gjøres etter gjeldende regelverk. Dette dokumentet skal signeres.
-
VEDLIKEHOLD OG AVFALLSHÅNDTERING
Arrangør sørger for renhold av publikumsområder, Utstiller sørger selv for renhold/rydding i og utenfor boden i henhold til Arrangørens krav om søppelhåndtering. Det er ikke tillatt å etterlate gjenstander, utstyr og søppel rundt/bak boden. Brudd på disse regler kan føre til advarsel og gebyr inntil kr. 2500,-. Ved Arrangementets slutt skal alle boder forlates ryddet og fri for stifter, småspiker, limrester og liknende. Skader utover ordinær slitasje vil belastes Utstiller. For utstillere som serverer mat og drikke skal boden etterlates uten matrester, fettrester og søl. Arrangør forbeholder seg retten til å godkjenne Utstillers bod ved overlevering av bodnøkkel etter endt Arrangement.
-
STRØM
For å unngå strømbrudd under Arrangementet er det viktig at Utstiller benytter seg av strømkabler tilpasset utendørsbruk, samt ikke bruker mer strøm enn bestilt. To stk. 16A kontakter (230 volt, énfase) er inkludert i leiesummen under felleskostnader. Utstiller forplikter seg i forkant av Arrangementet å bestille nok strøm i henhold til utstyr Utstiller planlegger å benytte i boden.
Frist for å bestille ekstra strøm: 20. oktober 2023
*Arrangør forbeholder seg retten til å justere strømprisene i henhold til markedspris.
-
HMS OG BRANNSIKKERHET
Arrangøren er ansvarlig for gjestenes sikkerhet i forhold til de fysiske forhold på Arrangementet. I tillegg stiller Arrangør med 24-timers profesjonelt områdevakthold.
Av hensyn til gjestenes sikkerhet og vårt felles arbeidsmiljø, er det uakseptabelt å arbeide eller oppholde seg på arbeidsplassen når man er påvirket av rusmidler eller i bakrus. Dette gjelder alle typer rusmidler. Ansatte i hver enkelt bod kan heller ikke nyte alkohol eller andre rusmidler under åpningstiden, inkludert pauser. Utstiller eller ansatt i tilknytning til utsalg har ikke lov å nyte alkohol på Julenissens Gløgghus (eller andre serveringssteder) i arbeidstiden. Det er ikke tillatt å røyke i eller utenfor utstillerboden. Røyking er kun tillatt på produksjonsområdet. Utstillere som benytter seg av frityr, propan eller andre særlig brannfarlige objekter, plikter å ha egnet slukkemiddel i boden. Gass skal oppbevares i felles, avlåst gassbur på produksjonsområdet. Ved brudd på HMS-regler kan Arrangøren kreve et omforent misligholdsgebyr på kr. 2500,- og, ved gjentatte mislighold eller alvorlig brudd, skal forholdet betraktes som vesentlig og gir Arrangøren rett til å heve kontrakten.
-
PLASSERING
Arrangør forbeholder seg retten til å avgjøre og foreta den plassering som en finner riktig. Arrangør kan ikke garantere en bestemt eller ønsket plassering. Utstiller vil bli plassert i forhold til hvilke andre aktører som har fått tildelt plass på markedet basert på Arrangørens egen vurdering av egnethet, samt størrelse, tekniske faktorer, og andre hensyn. Arrangøren angir endelig plassering kort tid etter at markedet er fulltegnet.
-
FORCE MAJEURE
Ved Force Majeure eller Force Majeure-lignende hendelser, inkludert, men ikke begrenset til, bombetrussel, streik, lockout og naturkatastrofer, eller andre forhold som ligger utenfor partenes kontroll, skal ikke partene anses å være i mislighold. Allerede innbetalt leie og andre betalinger tilbakebetales ikke.
-
COVID-19
Dersom Arrangementet blir påvirket av pandemi- eller epidemi, herunder COVID-19, eller tiltak og anbefalinger som er iverksatt for å begrense spredning av virus, og slike forhold medfører at Arrangøren velger å avlyse eller nedskalere Arrangementet, skal Arrangøren ha rett til å heve avtalen. Ved heving (kansellering) på dette grunnlag, har ikke partene krav på erstatning som følge av hevingen. Heving skal kun ha virkning for ytelser som ikke allerede er prestert. Eventuell delbetaling som Utstiller har ytt, men hvor motytelsen (leie av bod, ekstra utstyr mv.) ikke kan presteres som følge av forhold som beskrevet i dette punkt 11, skal tilbakebetales i den grad ytelsen ikke kan presteres som forutsatt. Samtlige rettigheter og plikter vedrørende konfidensialitet, immaterielle rettigheter etc. skal bestå ved heving. For øvrig skal partene ikke ha ytterligere krav mot hverandre.
-
ANKOMST/OPPRIGG
Utstiller vil i god tid i forkant av Arrangementet få tilsendt detaljerte opplysninger om ankomst, kjøretider, opprigg osv. før åpningsdag.
-
WIFI
Arrangøren tilbyr ikke wifi, og det anbefales å gå til anskaffelse av egen router/wifi-løsning ved behov.
-
FORSIKRING OG SIKKERHET
Utstiller er selv ansvarlig for å forsikre eget inventar i boden, inkludert leid bankterminal. Arrangør har egen forsikring på selve boden. Arrangør stiller med 24-timers profesjonelt områdevakthold gjennom hele perioden. Arrangør kan ikke stilles til ansvar for tyveri, hærverk, skade på utstyr, kjøretøy e.l. eller skade påført Utstiller eller Utstillers representanter eller varer.
-
INFORMASJON FRA ARRANGØR
All informasjon, inkludert faktura, vil bli tilsendt Utstiller per e-post. Arrangør oppfordrer Utstiller til å sjekke e-post ofte både i forkant og under Arrangementet.